Nytt virvelspjäll på vår V70 D5 från 2006

Jahapp, Volvon har larmat en stund för att virvelspjället är ur funktion. Volvoverkstan här i stan vill ha lite drygt 8000kr för att fixa skiten, vilket jag inte var så sugen på att betala, så första gången lagade jag felet med en M2,5 skruv och mutter. Har fungerat hela sommaren, men nu började den larma igen.

Det är inte bara länkaget som är dåligt, det sitter nämligen på plats, men hela spjället glappar och ser slitet ut – så det är bara till att kavla upp ärmarna och byta. Tyvärr sitter spjället så till att man måste loss med insuget för att komma åt det, och för att lossa insuget måste motorfäste, spridarrör, spridare, vevhusventilation och lite allmänt kablage lossas. Spridarna brukar sitta så in i bomben, men för en gångs skull hade jag tur och de var enkla att få loss, alla fem.

Innan jag påbörjade operationen var vi förbi Volvoverkstan och hörde oss för vad vi behöver byta ut när vi gör detta, utöver själva spjället. Jag ville ha spjäll, insugspackning och spridartätningar men fick till svar att några spridartätningar – det finns minsann inte på de häringa bilarna. Istället skulle jag ha nya spridarrör och fastspänningsbyglar – som jag inte ville ha.

Nåväl, hem och riva. Att riva gick så fort att jag inte hann fota:

Virvelspjällsbyte VirvelspjällsbyteVirvelspjället är de fem runda svarta plastplopparna man ser nedanför kammarna. Det gamla spjället var minst sagt slut. Hålet i ändbussningen till höger, som ska vara 3mm, var så stort att bussningen nästan inte fanns kvar alls!

Nåväl, att montera ihop allting var samma sak, i omvänd ordning. Dit med ny insugspackning, fast med insuget, rengöra spridare, fast med spridarna, spridarrören, vevhusvent och lite plast.. teststartade motorn och den var seg på att gå igång.. men det är ju inte oväntat när alla rör är tömda på soppa.. men sen, psssch, psssch, psssch.. inte ett bra ljud.

Treans spridare pyser ut all diesel. Jahopp, det är väl bara att byta spridarrör efter Volvos rekommendation då, 1000:- för tre rör – inte roligt!

Dit med nya rör, och samma fel.. kollar lite noggrannare och det är inte röret som läcker, det pyser från under spridaren. Tar loss treans spridare, rengör ORDENTLIGT, och visst tusan sitter där en kopparpackning undertill – en packning som enligt volvoverkstaden inte finns. Denna bör man byta ut varje gång man lossar spridaren.. Efter idogt rengörande och polerande både i toppen och på spridaren blev trean tät, men då pyser tvåan och fyran istället. :/

Samma visa där, fick vända på fyrans tätning för att det skulle bli tätt då undersidan var full av porer. Nästa gång jag är utanför staden ska jag gå till en volvoverkstad som kanske kan någonting och be att få köpa nya spridartätningar. Det är enkelt att byta dem, och det skulle kännas bra med nya tätningar monterade!

Det blev iallafall tätt, nu har jag testkört ett par mil och bilen går som den gjorde när den var ny. Inga ryck, inga hack, och ingen motorvarning som lyser. Nice!

Summa sumarum: Virvelspjäll + insugspackning: 1500kr, ett onödigt byte av spridarrör: 1000kr.. Ändå 5500kr billigare än att lämna in bilen. Total tidsåtgång, typ tre timmar, men då var sista timmen fix av spridare som inte behövts med nya tätningar. 😉

26 svar på ”Nytt virvelspjäll på vår V70 D5 från 2006

  1. Hej. Tror jag ev kan ha problem med mitt virvelspjäll. bilen rycker lite hela tiden i vissa hastigheter och kan hacka till ibland. Kan det vara spjället tror du?

    / Erik

    • Hej Erik,

      vår bil betedde sig precis så när virvelspjället var trasigt. Vilken årsmodell är det på din bil? Vi har en 2006:a och spjällarmen på den är riktigt dålig. Tror att de monterade bättre arm 2007, och byter du spjäll får du den bättre armen.
      Du kan rätt enkelt se ifall spjällarmen hakat av utan att behöva skruva isär nåt. På den nedre bilden i inlägget ser du spjället, och på vänster sida ser du hur det sitter kopplat i en svart arm som går till virvelspjällsmotorn. Den armen ser du om du bara lyfter plastkåpan på motorn. Känn på den, glappar det massor och trycker det ut olja så att det är alldeles skitigt där armen går in i toppen så är troligtvis virvelspjället dåligt. Har armen hakat loss så testa att bara trycka tillbaka den. Har du en -07 eller nyare, köp en ny arm för 60:- och montera den, det är bara två kullänkar som man snäpper fast, och se om bilen går bättre sen.

      Hör av dig om du har fler frågor..
      // M

  2. Hej

    Fin guide. Har just monterat bort allt och virvelspjället var oerhört slitet. Hur gjorde du med insugshålen i toppen, gjorde du rent dem på något sätt? Man kommer inte åt allt och risken är att all gegga åker ner i motorn.

    Med vänlig hälsning
    Micke

  3. Hej, jag har en V70 126 hk från 2006 som har gått 23 000 mil. Sedan en tid får jag ett felmeddelande som volvoverkstaden har undersökt och de säger att det är fel på virvelspjället (har jag haft en gång förut f.ö., när bilen var ganska ny). Det kostar 8000:- att laga. Jag märker inga symptom på att bilen går dåligt. Kan jag vänta med att byta till jag märker nåt fel?/Sten W

    • Hej,
      Såvitt jag kunnat komma fram till är det värsta som händer när spjället är dåligt att bilen drar lite mer soppa. Den kan även börja gå ryckigt om spjällpositionen är helt fel. Märker du inget konstigt när du kör skulle jag låta det vara.
      Du kan dock kolla om det bara är armen som hoppat av, det går enkelt att knäppa tillbaka den om den inte är helt trasig..

  4. Hej,
    Har gjort hela jobbet med att byta Virvelspjäll,
    Nu till mitt problem: jag har gjort rent så gott jag kan ner mot motorn och spridarna har jag gjort rent och kopparbrickorna är bytta men jag får ändå inte de tätt, vad gör jag för fel och finns de något speciellt verktyg för att göra rent längst ner i hålen där spridarna sitter?

    Mvh Dennis

    • Hej Dennis,
      är du säker på att det är vid ventiltätningarna i botten det läcker?
      Jag rengjorde så gott jag kunde med bräkleen på en trasa på en skruvmejsel.. Sen monterade jag med nya fjäderbrickor som håller spridarna, och det blev tätt.
      Det känns som att det inte är så mycket man kan göra fel här, tillräckligt rent och nya tätningar så ska det bli tätt.

  5. halloj de va en väldigt bra beskrivning:) tänkte själv byta min virvelspjäll då den är dålig. men tänkte kolla vart köpte du den ifrån och hur mkt gick allt på sammanlagt 🙂

    • Hej,
      jag hittade tyvärr inte virvelspjället annat än original hos Volvo. Bytte spjället och ett knippe spridarrör, totalt 2500kr, men om du är försiktig kan du återanvända spridarrören och då sparar du en tusenlapp på det. Var bara noga med att kolla så att det inte läcker.

      Och när du ändå har loss spridarna, passa på att byta kopparpackningen i botten på dem. De kostar inte många tior, och nöts med tiden så att spridaren börjar läcka..

  6. Hej! Såg att den svarta armen hoppat av. Märker inget på bilen och vet inte hur länge det varit så. Är det dumt att sätta tillbaka armen och riskera att det gör att bilen går sämre om spjället är dåligt? Bil v50 d5 -08

    • Märker du inget på bilen så bara kör. 😉
      Det som kan hända är att den drar lite mer soppa på tomgång eller låga varv, men om bilen börjar bete sig illa så kan det vara läge att laga. Kolla om du har den nya armen med två kulhandskar på armen. Isåfall kan du bara köpa en ny arm och klicka den på plats (om det inte räcker med att klicka dit den befintliga). Har du den gamla armen med en kula och en handske på så är det knepigare, men jag lagade min genom att borra ett hål genom kulan och säkra armen med en M2,5 skruv och mutter.
      Men som sagt, går bilen bra så skulle jag inte lägga så mycket arbete på att laga armen.

  7. På en -08 ska du ha den nya armen, då är det enkelt att fixa.
    Om virvelspjället är dåligt så är det iallafall bättre att det rör på sig än att det står stilla, det blir mer rätt då även om det inte blir helt rätt, så jag skulle inte tro att bilen börjar gå sämre om du hakar fast armen igen..

    Men känn lite på den inre kulan (den som sitter på spjället, inte motorn). Glappar den mycket så kan det vara läge att se över att byta spjället. På våran läckte det ut ganska mycket olja där armen sitter fast i spjället och spjället glappade ORDENTLIGT.

  8. Hej!

    Verkar som om du har koll på Volvo bilar ??

    Har en liten fråga. Har en D5a med 185HK, har en massa strul på en felkod som ges på EGR ventilen. Rättare sagt “EGR positionsgivare felaktig signal” bilen har heller ingen kraft.. Känns som att turbon lagt av.

    Har bl.a gjort rent EGR ventilen. (sotat igen ganska mycket)
    Bytt virvelspjäll då det gamla var helt slut och läckte.
    Bytte ut den “svarta elkåpan” som sitter på EGRn som styr själva motorn i EGR vetilen.

    Nu har jag slut på idéer..

    Kan det vara hela EGRn eller kanske något runt om?

    Har du kanske något tips?

    • Tjenare,

      jag är inte något volvoproffs, men jag reparerar bilarna vi har när de går sönder, och delar mina erfarenheter här.. dels för att själv komma ihåg vad/hur jag gjort, men det är även trevligt om någon kan ha nytta av det jag lär mig.. =)

      Felkoden du får låter som ett fel i lägesgivaren för EGR-ventilen. Jag renoverade upp EGR:en på vår V50 nyligen och i motorenheten sitter en givare som signalerar vilket läge spjället står i just nu. Jag skulle testa plocka isär hela EGR-enheten och se om det oxiderat på några kontaktytor eller om givaren helt enkelt gett upp. Sitter det en givare i EGR-huset? Om inte tycker man att felkoden borde ge med sig om du bytt motorenheten..

  9. Hallå,
    Ser ut som att min kommentar inte kom med igår..

    Verkar som att du har bra koll på V70 D5. Har en V70 D5a med 185HK med ett jobbigt och irriterande fel.. Fick en felkod på Virvelspjället och EGR ventilen samtidigt som bilen tappa typ all kraft. Såg att virvelspjället var dåligt och jag följde faktiskt dina tips och bytte hela spjället och armen då den gamla var av.

    Koden för spjället försvann men inte EGRn. Står EGR positionsensor felaktig signal. Har bl.a rengjort EGRn så mycket jag kunnat. Vad tror du kan vara felet? Kan det vara något annat men bara att koden läggs på EGR ventilen? Bilen har fortfarande ingen kraft..

    Tack på förhand.

    Vh
    Calle

    • Hej Calle,

      det kommer så mycket SPAM till bloggen att jag aktiverat ett läge där jag måste godkänna kommentarer för folk som skriver första gången.. därför syns inte kommentarerna direkt.. Jag svarar så ofta och snabbt jag kan.

      // Marcus

  10. Hej Marcus.
    Har en Volvo V-70 D5 årsm. 08
    Har läst de flesta inlägg på don tråd här, & har problem med spjället & armen är nu trasig. Har satt dit armen vid ett par tillfällen och då har bilen gått bra.
    Undrar om du vet vad delen som armen sitter fast i heter? Den går inte att rubba nu & då heller inte sätta fast armen då det är för kort i mellan. Har sökt men hittar inte namnet på delarna.

    • Hej Åsa,

      armen sitter fast i virvelspjället i den övre fästpunkten och i virvelspjällsmotorn i den undre.
      Virvelspjällsmotorn har jag tyvärr inte hittat annat än Volvo Original tyvärr, men den brukar inte gå sönder. När motorn står i vissa lägen är den svår att vrida på, det behöver inte betyda att det är fel på motorn. Om den går till ett läge där spjällarmen inte är lång nog att nå kan den behöva kalibreras om dock.

      Mvh
      Marcus

  11. Vad bra att jag hitta denna sida och denna beskrivning , har skrivit ut och tar med . ska byta hela stället . volvo xc60 2009 2,4d 185hk

  12. Hej!
    Har en v70 D5 -08. Bilen går inte snabbare än 70km/h och är seg upp till 3000 varv. Sen går det inte varva. Såg att staget var borta. Satte tillbaka och sen slutade bilen att funka. Vart in med den till volvo. Där den stod i 1 mån utan resultat. Så nu söker jag vidare. Ska testa spjället. Men sen tar idéer slut. Nått annat som kan vara bra att kolla på.

    Mvh Michael Norgren köping

Lämna ett svar till Erik Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Säkerhetsfråga * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.