Dekaltrim och ny elbox

Nu är det dags för besiktning av rallyhojen så det viktigaste har ordnats inför detta. LED-lampan till halvljuset hade vibrerat sönder igen, så det fick bli en ORDENTLIG lagning denna gång med rejäl fastlödning, så får vi se om det håller. Annars blir det glödljus igen, men det ska bli intressant att se om LED-lyktan klarar bilprovningens granskning.

För att få maskinen lite trevligare att se på har jag dekaltrimmat den lite. Skrev ut dekaler på fräsen..

dekaler

Däckmärkningspennorna från Banggood fungerar riktigt bra, och sitter som berget på vinylen.. så det blev snabbmontering av dekaler innan det intressanta började..

dekaltrim

Eftersom att det är problem med att styrkortet startar om vid belastning, och slumpvis när man kör, så har jag lött ihop ett nytt styrkort..

v2

Som synes på bilden har jag nu monterat en kondensator på 5v slingan som ska hålla spänningen konstant. Där sitter även en 100nF kondensator på baksidan av kortet, alldeles intill AtMegan, som ser till att även högfrekventa störningar filtreras bort. Jag passade även på att skriva om hela styrsystemet i kod för Arduino vilket är mycket enklare än att sitta och gå igenom datablad och programmera direkt mot processorn. Fusk? – javisst, men fusk kan vara bra med.. 😉

v2_2

Minskade antalet utgående kablar ur boxen, kontakterade med mina nya favoritkontakter samt skrev ut en 5mm större låda vilket gjorde att kabeldragningen i lådan blev sjukt mycket enklare och bättre. Den nya programvaran har lite nya funktioner och med en liten extrakabel på kortets baksida fungerar nu även felindikationslampan:

  • Vid uppstart cyclar den igenom alla indikatorlampor och blinkar sedan 2 ggr för att indikera att mjukvaran är av version 2
  • Uppstart med intryckt vänster-blinkers-knapp går in i testläge där kortet tänder en utgång i taget i 0,5 sekunder och loopar varv på varv – så att man kan se att alla funktioner fungerar
  • Uppstart med intryckt helljus-knapp går in i Stealthläge, där alla funktioner är av

Jag har inte implementerat varningsblinkers och laddningsövervakning i denna version, det får bli i version 3, då kortet även ska gå att programmera om i efterhand. Nu behövde det bli klart inför besiktningen så det fick vänta.. Gjutit in allt i polyester för vädertätning:

v2_mont

Utöver det har skyltbelysning och backspeglar monterats, så nu håller vi tummarna att den ombyggda cykeln går att besikta..

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Säkerhetsfråga * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.