Hasplåt

I höst bestämde jag mig så för att sälja min WR400 som stått och samlat damm ett par år. Lade ut annonser, servade upp den och bestämde mig för att ta en sista testrepa. En vecka senare hade jag en något nyare KTM 250 EXC tvåtaktsenduro i garaget, och sedan dess har jag kört en 2-3 pass i veckan. Ni som känner mig vet det sedan tidigare, men jag är smått besatt av KTM av den enkla anledningen att jag hittills aldrig kört en som jag inte älskat…

Nåväl, min nya maskin saknade en rätt viktig sak när det kommer till enduroåka i taskig terräng: En hasplåt! Utan hasplåt är jag rädd att mitt motorblock inte kommer att bli långlivat, och eftersom att jag är rädd om det så måste jag ju fixxa en hasplåt. Som vanligt kan man köpa färdiga för dryga tusenlappen, men när man har fräsen, aluminiumet och viljan att bygga själv – då gör man det istället. 😉

Jag började med att mäta, böja och klippa i kartong tills jag hade en form som fungerade. Sen blev det en stunds caddande och plötsligt hade fräsen hostat ur sig denna.

Nu hade jag att välja mellan 2mm och 6mm aluminium, och då 6mm inte går att böja som jag vill med de medel jag har till mitt förfogande fick det bli 2mm. Det blir inte superstarkt, men det skyddar gott från stenskott och dylikt – och är absolut bättre än ingenting alls.

Plåten fick smaka släggan lite…

… och monterades med gummikabelklammer från Jula. Sitter som berget och ger inget resonansljud alls.

Med kröken på plats blev det riktigt bra…

Men flärpen som man ser sticka upp här framför växelspaken fick smaka på plåtsaxen. Det visade sig att tån på skon väldigt enkelt hakar upp sig på den när man ska växla ned, vilket försvårar växlingen och oftast såg till att hasplåten stod rätt ut efter en stund. Nu är den kortare och skyddar undersidan av kåpan, vilket räcker för det jag vill, plus att man kan växla utan hinder vilket är en förutsättning för att plåten ska duga att använda.

Nu får vi se hur länge den håller, men den har överlevt ett antal timmars träning och min första tävling, vilket är mer än min kropp gjorde.. 😉 Det blir fortsättning när plåten behöver byggas om…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Säkerhetsfråga * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.