Annorlunda skoterprojekt, RunstenRacing edition

Varje dag man kommer hem med en ny skoter är en bra dag sägs det ju..

IMG_1819

Just i detta fallet är väl ordet ny kanske lite starkt, en Yamaha ET340 T från 1982, årsmodell -83, blir grunden till nästa projekt. Ett projekt som just nu känns som ett av de roligare jag tagit mig för.

Projektet startade i att sonen länge tjatat om en egen skoter, och efter att vi förra vintern provkört en barnskoter blev det inte bättre. Dock tycker jag att de barnskotrar som finns dels är ruskigt dyra, och dels verkar väldigt dåliga på att ta sig fram i lössnö. Skoter ska köras i puder och motlut! Så vad gör man?

Hittade en begagnad 307cm matta med 38mm kammar på blocket till vrakpris, och slog till. Det var startskottet till MountainMachineMini – en barnskoter i mountainutförande. Steg två var att försöka hitta en lämplig motor, och ebay är fullspäckat av scootermotorer med slirkopplingar och fyrtaktsmotorer runt 6 hästkrafter.. Fördelen med en scootermotor är att man har slirkopplingen klar, nackdelen är att de är lite klena, väldigt dyra och troligen inte håller för påfrestningen det innebär att driva en skotermatta i pudersnö..
Fördelen med en 6 hästars “briggs” är att det är en driftsäker motor med bra vrid och trevlig motorkaraktär. Nackdelen är att resten av drivlinan måste specialbyggas, och att 6 hästkrafter är väldigt lite i sammanhanget.

Men då fick jag det briljanta tipset på jobbet att en gammal Rotax 503 nog skulle passa fint, vilket fick mig att börja leta gamla skotermotorer, och då hittade jag denna pärla i grannskapet till vrakpris..

IMG_1821

Motorn är enligt uppgift nyrenoverad, låter fint och inga onödiga vibrationer vare sig i variator eller motor i övrigt. Avgassystemet har mer hål än en sil, men det ska ändå byggas nytt till största delen, så det kvittar. Motorn är fläktkyld, kommer med variator och kedjehus på samma sida, och en drivaxel med 2,52″ delning, vilket även mattan jag köpt ska ha, vilket minimerar arbetsinsatsen för att ro ihop det. Dessutom kostade hela maskinen mindre än hälften av vad en ny scootermotor kostar på ebay, så det var inte så mycket att fundera på. Då får vi dessutom stötdämpare (kassa), vändhjul, boggieskenor, slides och en himla massa gott-gott med på köpet! Enda nackdelen är att motorn från fabrik hade 32 starka hästkrafter, vilket blir i häftigaste laget för grabben, så det ska filas till ett gäng fina strypningar till den – något han förhoppningsvis har intresse nog att jaga rätt på och plocka bort inom ett par år eller så. 😉

Chassiet på maskinen är tuktat, det syns, men det kvittar eftersom att vi bara ska återvinna det som material för det kommande bygget.

IMG_1820

Lite skillnad är det, men yamahan kommer inte vara så intakt länge till.

Detta blir det första projektet där jag kortat, sänkt och strypt en skoter för att få den som jag vill ha den, men det blir troligen även ett av de roligaste projekten jag gjort.. Deadline är tänkt till nästa jul, men vi får se.. 😉

2 svar på ”Annorlunda skoterprojekt, RunstenRacing edition

Lämna ett svar till Måns-Ulric Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Säkerhetsfråga * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.