Renovering 800 RMK Assault

Det har inte blivit mycket kört denna vinter, men när vi åkte upp till fjällen bara grabbarna för att köra en helg så började det inte så bra.. Träffade av en gren som låg under snön lite olyckligt och övre A-armen på vänster sida gick rätt av. Det blev ett snabbt byte som räddade helgen, men jag märkte mer och mer att mina luftpumpar till stötdämpare inte riktigt höll måttet, så en plan för att återinstallera originaldämparna började ta form.

Ny framvagn

Ända sedan jag installerade dessa luftdämpare har jag haft en plan i bakhuvudet om att korta av originaldämparna och installera dem, men nu när jag inte lyckades få tag på en ny A-arm bestämde jag mig för att prova en eftermarknadsframvagn tillverkad av Peter Wilhelmsson som fungerar med mina långa stötdämpare även på 39″ framvagnen. Fick kontakt med Peter genom blocket (hemsida kommer) och det slutade med att jag beställde en komplett framvagn av honom.. Bemötandet var bra, jag fick snabbt svar på alla mina frågor, och leveransen kom smidigt med bussgods ett par dagar senare..

Undre armar monterade

Passformen var perfekt och prylarna ser riktigt fina ut. Dämparna passade som handen i handsken och det är bara SÅ smidigt att inte behöva göra speciallösningar för att få allt att fungera! Tyvärr verkar tidigare ägaren tuktat skotern rätt ordentligt, och bussningarna mellan skidan och spindeln är helt borta.. Jag har inte lyckats hitta några att köpa, så då blev jag ju tvungen att tillverka egna.

CNC-fräsa bussningar

Resultatet..

Mätte upp och snabbcaddade ett par enkla bussningar bara som jag fräste ut i en bit delrinplast som jag hade liggandes..

Klockren passform

.. som visade sig passa perfekt i styrspindlarna, men tyvärr var stålhylsorna så krökta att de inte passade i spindeln (eller på bulten) när bussningarna satt på plats. Troligen därför originalbussningarna gått sönder, så då måste hylsorna riktas..

Uppvärmning..

.. riktning ..

.. kontroll

.. och efter att hylsorna blivit raka så passade allt ihop som om det var meningen..

Klockren passform

Första gången det går att montera skidorna utan att använda slägga, kofot och en herrejössans massa våld på denna skoter! Här är även hela den nya framvagnen monterad, det är bara styrstagen kvar som jag tyvärr inte har någon efterbild på.

Rengöra avgasventiler

Eftersom att Jocke köpt en axys och tvingade mig testa den så blev jag ju sjukt missnöjd över hur min maskin går. Har varit lite smått missnöjd med variatorn tidigare då den vill hoppa igång och går väldigt ryckigt, och när jag körde slut på en rem på alldeles för kort sträcka så kände jag att det var dags att serva variatorerna på maskinen. Men när jag ändå hade skotern i garaget så började jag med att serva avgasventilerna..

Att serva avgasventilerna är inga konstigheter i sig, bara att plocka loss, öppna upp och rengöra. Vänster ventil är enkel, men höger sitter lite knepigare till. Om man lossar övre fästet till det vertikala styrstaget helt, och släpper på muttern nedtill (bakom styrdamasken) så kan man vika undan staget tillräckligt för att få loss ventilen, så det löste sig utan större ingrepp.

Skitig ventil

Avgasventilerna var utvändigt ungefär så skitiga som man kunde ha väntat sig.. På med bromsrengöring och torka rent. Sen öppnar man upp klockan baktill för att rengöra insidan..

.. håll fast locket så att det inte hoppar av då det är fjäderbelastat ..

.. och klart.. Den här fjädern ska bytas eftersom att den är rostig och ful, men jag hade inga delar hemma och lite tidspress, så den får fungera ändå. Bara lite ytrost på den, men den ska bytas till våren. När jag petade loss membranet för att rengöra insidan fick jag dock en chock, och det blev inga fler bilder tagna.. Där var en tjärliknande gegga som fyllde hela blåsan och gjorde att hela ventilen gick jättetrögt att flytta. Troligen har dessa inte fungerat så jättebra i det skick de var, vilket kan förklara varför maskinen varit lite trött vid vissa varvtal.. Efter att ha rengjort ordentligt så gick ventilerna lätt och fint, och var bara att återmontera.

Variatorkit

Eftersom att maskinen varit lite trött i variatorn och nött en del rem, och eftersom att jag monterat en Peakmatta istället för den 51mm finmatta som satt där innan, tänkte jag att det var dags att göra någonting åt problemet. Originaldrevning i kedjehuset på denna är 20/42, så tanken var att gå ner en kugg till 19/42 för att underlätta lite för drivlinan, samtidigt som jag renoverade variatorerna och installerade ett variatorkit.

Började med att öppna upp kedjehuset och förbereda drevningen, men efter att ha varit i kontakt med SpeedTech här i ursviken bestämde vi att jag ska börja med att bara variatorkitta maskinen, vilket de trodde skulle göra tillräcklig skillnad.. Så återmontering och fyllning av ny kedjehusolja..

Oljebytt iallafall

Så jag köpte mig ett variatorkit enligt rekommendation för min maskin och min typ av körning och ett renoveringskit till primären:

Variatorkit á la SpeedTech

Nu var det bara det lilla jobbet kvar med att montera kittet, vilket ju borde vara busenkelt – eller?
Började med att försöka lossa variatorn med de verktyg jag hade, utan att lyckas.. Jag fick låna en variatoravdragare från SpeedTech, men det var tyvärr fel variant så det slutade med att jag köpte en avdragare själv.. För att få loss variatorn slutade det med att jag låste variatorn medelst spännband samtidigt som jag hade en fast nyckel med förlängare på avdragaren som jag slet i, samtidigt som mutterknacken gick för fullt och knackade på avdragaren.. Det tog många försök att komma fram till den mängden våld, men när jag lade lite värme till den ekvationen så hoppade variatorn till slut loss!

Helt GALET vad den satt, och när jag började inspektera skicket på variatorn så var det helt galet hur sliten den är för att bara ha gått cirka 500 mil.. Jag tror inte att detta är variatorn som satt på den här maskinen från början med tanke på hur den ser ut.. :/

Rullarna i spindeln har inga bussningar kvar och glappar 3-4 millimeter när de egentligen ska sitta stumt, vikterna var 11-66 och så slitna att ytan där rullarna går mot såg ut som en berg-och-dalbana och skivorna på variatorn har tydliga fördjupningar där remmen ligger i startläget. Skivorna kan jag tyvärr inte åtgärda, men resten ska fixas!

Började med att hitta på ett sätt att spänna fast variatorn på bänken utan att skada den.. Detta fungerade hjälpligt och när jag förstärkte med att dra lite träskruv genom MDF-skivorna satt det som berget. Tyvärr har någon tidigare brukat rätt mycket våld för att få isär denna variator, och när jag började bearbeta låsmuttern för att få loss den så sprack den mitt av.. Dock efter rätt mycket värme och våld från min sida med, så jag kan inte skylla ifrån mig. 🙂
Med låsmuttern lös var det dags att försöka få loss spindeln i mitten av variatorn. Normalt när man kittar en variator behöver man inte göra detta, men eftersom att jag behöver komma åt att byta rullarna och bussningarna i primären så måste jag.

Specialverktyg #1

För att kunna lossa spindeln behöver man ett verktyg som låser mot spindelns armar, och medelst plasmaskärare, svets och M10 skruvar tillverkades ett sådant.. En biltemahylsa i storlek 36mm fick sätta livet till för att åstadkomma detta.

Det krävdes en hel del våld och värme för att lossa spindeln, och innan den lossades markerade jag på skivorna var de står i förhållande till varandra – så att man vet när man dragit åt den tillräckligt hårt igen. Men efter lite svordomar, sträckta muskler och jädrar anamma så var den lös:

Här är två av mina nya justerbara vikter monterade, vilket inte var avancerat alls. Renoveringssatsen kom med nya skruvar och låsmuttrar och shims till allting så det var ett nöje att efter rengöring skruva ihop variatorn igen.

Spindeln fick nya rullar, inga konstigheter, och efter lite pill med shims så passade den perfekt ihop i variatorn igen. Glidbussningen i mitten av variatorn är okej, varken glappar eller kärvar nämnvärt, så den fick vara.

Utbytt skrot

Efter att ha bytt ut allt som var dåligt i variatorn, förutom skivorna, så var det bara att montera ihop allt i omvänd ordning igen, och när den var återställd var den i så mycket bättre skick än tidigare att man knappt kunde känna igen den. 😉

Sekundärvariatorn sitter på splines, så det är bara att lossa en skruv och plocka loss den. Det knepigaste med att kitta sekundären är att de fyra skruvarna som håller helixen på plats är ordentligt loctiteade på plats. Och då menar jag ORDENTLIGT.. Det tog mycket värme och en trasig T25-hylsa innan helixen gick att plocka bort.. När väl helixen är ute fick jag improvisera ett eget mothåll för variatorfjädern för att kunna lossa det låsclips som håller det hela på plats:

Mothåll i MDF

Gammal fjäder

Sedan var det bara att plocka ut den gamla nötta svart/lila fjädern och stoppa i den nya fräscha svart/vita, och montera ihop allt i omvänd ordning igen. Viktigt är att se till att splinesen för rullarna hamnar rätt. Där finns en “dubbelspline” som måste passa in i urtaget vid krysset på rullhållaren, annars fungerar det inte – inte läge att använda våld här.. Efter lite pill gick det bra, men då insåg jag att jag glömt att sätta tillbaka låsclipset, så det var bara att börja om från början igen..

Slutsats

Det är slut snö kvar här nere vid havet, men det blev en snabb testtur på den lilla snö som finns kvar, och fenomenet med att maskinen vill hoppa iväg är helt borta. Nu kan man krypköra riktigt sakta och smyga iväg om man vill, men gasar man på ordentligt så lyfter den skidorna från backen och skjuter iväg.. Riktigt bra klipp blev det. Imorgon åker vi till fjälls så en bättre sammanfattning kommer nog efter det.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Säkerhetsfråga * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.