Svetsat svetsvagn

Nu när vintern börjar nalkas är det dags att dra igång några garageprojekt igen. Eftersom att det kommer att tarva viss svetsning, och en del plasmaskärning så tänkte jag börja med att organisera upp garaget lite för att göra det enklare att komma igång med – och stöka undan efter – dessa operationer. Jag behöver en svetsvagn!

Ramverket

Började med att hämta lite av stålet jag kommit över tidigare: Lite 1mm tunnplåt och fyrkantsrör. Började med att mäta upp och kapa profilerna i rätt längd, men när jag skulle börja svetsa insåg jag (eller jag insåg nog det tidigare, men tänkte inte på vad det innebar) att rören är galvaniserade.

För alla som är lika ovetande som jag om vad det innebär att svetsa i galvat stål så kan jag tipsa om att läsa på INNAN man ger sig på det. När man värmer upp stålet med svetsen förångas galvaniseringen, och blir bland annat zinkoxid – en gas som inte är värst nyttig att dra i sig. Har man otur kan man bli riktigt sjuk! Dessutom bubblar galvet upp och gör svetsarna helt sjukt dåliga. Så tipset är att slipa bort så mycket av galvaniseringen som möjligt runt området som ska svetsas.. det gjorde jag.. efter ett tag.. tyvärr var det svårslipat på insidan av rören, så det blev rätt mycket rök och svid i halsen ändå. 😉

Efter att ha svetsat ihop en grund som jag var nöjd med svetsade jag dit hållare för gummihjul, två svängbara och två fasta. Sen svetsade jag dit ett antal krokar, slipade ner alla svetsar så att det såg OK ut, och grundmålade hela vagnen. Även om rostskyddet i galvat är bra (plåten visade sig dessutom vara någon typ av rostfri) så ser det bara så mycket bättre ut med lite färg på. 😉

HIttade en gammal burk med gummifärg som torkat ihop, så jag klippte av ventilen och tömde sprayburken i ett fat och penselmålade hela vagnen. Blev hyffsat, och även om färgen troligen kommer att trilla av så ser det ju fint ut när det är nytt. 😉

Efter en snabb torktid blev det att lasta på den utrustning jag tänkt kunna rulla omkring i garaget..

Mig-svets, plasmaskärare, oxyturbo- och mappgasbrännare, och en liten brandsläckare ifall olyckan skulle vara framme. Sjukt smidigt att kunna hänga upp all kabel och slang på ett “organiserat” sätt på vagnen, så att det inte ska ligga och skräpa över halva garagegolvet.

Vagnen rullar lätt, och även om jag självklart lyckades montera de svängbara hjulen på “fel” sida så är den riktigt smidig att släpa runt på. Första steget mot lite ordning! 😉

Av spillbitarna som blev över av plåten passade jag på att ordna så att vi troligen aldrig mer behöver göra en ny skylt till brevlådan..

.. den blev uppskattad så jag fick skära ut ett par till åt intresserade parter..

Budskapet är tydligt och livslängden är troligen längre än brevlådans.. 😉

Lyckades även komma underfund med hur jag kan få riktigt bra resultat när jag skär med plasman. Egentligen ska man ju hålla munstycket ett par millimeter från plåten man skär, och ska man skära rakt är det bra med någon form av linjal.. jag har tidigare använt linjaler av MDF eller plywood, eftersom att munstycket har en tendens att svetsa fast sig vid stållinjaler.. Resultatet har blivit sådär, dels eftersom att jag snålat med strömmen och tagit det “försiktigt”, dvs skurit långsamt, och dels för att jag är alldeles för darrhänt för att hålla brännaren stabilt när jag skär.

Nu tänkte jag som så, att det är skitsamma om det går åt lite fler elektroder och förbrukningsartiklar på plasman, jag har gott om dem iallafall. Efter att ha fått lite tips på youtube testade jag att dra på strömmen ordentligt, använda en linjal av aluminium och dra munstycket efter plåten. Helt plötsligt får man snitt som ser ut som vore de laserskurna. Behöver knappt putsa innan jag svetsar ihop plåtarna, ren och skär magi! Det ska bli intressant att se hur länge elektroderna håller när man gör på detta viset. 😉

Imorgon ska V70:n in på lyften igen, fyrhjulsdriften har slutat fungera och jag har en radda felkoder som är dyra att åtgärda att slå en kik på.. Inte det roligaste, men det kommer väl en uppdatering på det vad det lider.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Säkerhetsfråga * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.