Nytt motorfäste och framvagn..

Vintern nalkas och det börjar bli dags att få provköra barnens skoter, så vi tar tag i bygget igen efter ett längre uppehåll..

Första steget blir att bygga ett nytt motorfäste som är lite mer stabilt och justerbart, så för att få allt rakt och fint plockade vi bort matta och boggie..

Vi bygger det nya motorfästet i fyrkantprofil istället för rör, dels för att få det stabilare och dels för att göra det enklare att konstruera. Vi återanvänder själva motorplattan från det tidigare bygget dock. Denna gång gör vi fästet justerbart både i längs- och sidled.

Nya ramrör

Efter att ha svetsat ihop ramrören ordnade vi en enkel längsjusteringsskruv för att få rätt förspänning på drivremmen..

Sedan kapade vi bort den gamla vaggan och svetsade/nitade fast nybygget på skoterchassiet..

När vi monterade motorn märkte vi att vi missat något mått någonstans, så variatorerna gick inte att linjera som de skulle..

Det löste vi enkelt genom att fräsa ur motorplattan och skapa lite justermån i sidled..

Med den nyfrästa plattan sitter motorn klockrent på plats och hela bygget känns ruskigt stabilt. Väger inte överdrivet mycket heller, så denna lösning får bli den vi använder.

Framvagnsbygge

Nästa punkt på att-göra listan är att bygga framvagn. Detta är någonting som funderats på i många timmar, men för att någonsin kunna få ut maskinen ur garaget så tar vi lite genvägar och bygger enklast möjliga.

Började med att kapa till lite delar och tillverka en jigg för att svetsa ihop styrspindellagringen. För att kunna luska ut hur höga styrspindlar vi ska göra måste vi först ha framvagnen på plats, så nästa steg blev a-armar..

Här hade jag tänkt göra enklast möjliga och borra upp hål i armarna för att kunna montera i chassiet, men det glömde jag och när armarna var svetsade måste jag hitta en annan lösning för jag har för liten fräs för att kunna borra detta på plats.. så det fick bli en bättre, om än mer komplicerad, lösning.

Började med att kapa till och gänga upp tappar för att hålla a-armarna på plats. Vist, M12 gängstång hade fungerat, men jag kände att detta var roligt, och snyggt blev det ju med.

Sedan kapades tre lagom långa fyrkantprofiler, och 18mm hål borrades centrerat i dessa.

Kapade av bitarna på mitten, klippte ut några vinkelbitar med vinkelslipen och svetsade fast 17mm rör med 12mm innerdiameter..

Böjde ihop..

.. och svetsade dessa..

.. för att till sist montera dem på a-armarna. Råkade ha fyrkantprofil som precis passade på profilerna jag använt till A-armar, så det blev riktigt bra och stabilt.

För att montera härligheten på chassiet behövdes lite mer fyrkantsprofil, och eftersom att det blir både snyggare och bättre att montera framvagnen så att den fjädrar uppåt/bakåt så blev det lite trixande med vinklar hit och dit innan vi hade en sånhär klar.

Måttade ut och svetsade fast den i chassiet..

Det kan kännas som att det är väldigt långt mellan matta och skidor, men det är svårt att krympa motorpaketet mer på längden om man inte ska lyfta upp motorn ovanför variatorn, vilket inte kommer bli bra.. Så det får bli som det blir, provkörningen får utvisa om det fungerar eller inte.

Nästa steg på vägen är att tillverka övre A-armar och ett torn för att fästa dessa samt stötdämparna fram, men för att detta ska gå måste vi bygga styrspindlar – så det blir kvällens projekt. Återkommer med uppdateringar inom en snar framtid.

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Säkerhetsfråga * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.