Vila, vila, vila

Ja, vad kan man göra med handleden i gips?

GipsSom tur är har jag iallafall funnit ett sätt att klia armen i gipset, för det kliar, även om det inte gör ont. 😉

Efter ett par veckor av inte så mycket alls, har jag nu börjat reparera hojjen inför en åkarhelg i början på Juli. Jag ska inte köra, men Tina ska köra och Calle (som filmade min krash) ska låna min cykel vad det verkar.. och då är det bäst att den fungerar.

Började med att lyfta av vänstra tornhalvan. Det går ypperligt att utföra service på elen när man lyfter av den visar det sig, och svårt var det inte heller.

Öppet tornDet ser ut som ett ormbo, men det är organiserat kaos. 😉

För att få LED lampan att fungera bättre har jag helt skippat den elektroniska drivningen av den, eftersom att den bara brinner hela tiden. Istället kör jag en 25W 2ohm resistor i serie med de tre dioderna. Då får jag en ström på mellan 1 och 3 ampere, beroende på hur mycket spänning laddregulatorn släpper igenom, vilket är lämpligt för lampan. Kommer bild på denna installation senare. Med denna lösning blir lampan lite enklare, så istället för en vaxpropp skrev jag ut en plugg som passar bakstycket, ser bättre ut och fungerar bättre i servicesyfte.

LED plugg

 

Jag har även tagit isär framdrevet och kollat upp varför den läcker så mycket olja. Det visar sig att jag inte fått bort allt spån när jag gängade om utgående axel, så jag har i stort sett inte haft något tryck alls mot drevet när jag dragit åt med 70Nm.. så det blev att fixa det, och när jag ändå höll på passade jag på att byta till en snitsigare växelspak.. så får den som satt bli reservdel.

MotorrenoveringEtt olje- och filterbyte följde på detta, varvid det visar sig att gängen är dragen ur skvallerpluggen. Så det blev en försiktig uppborrning, omgängning och helicoil av den, så nu är även den tät. Denna mc blir bättre för var dag som går. 😉

Eftersom att jag köpt en ny ICO med tillhörande fjärrkontroll och min egendesignade reglageklump fått sig en smäll (den höll men knappar och reglage gick sönder) så har jag designat en ny. Tanken den här gången är:

  • Använda ICO:ns originalfjärr
  • Färre funktioner, bara nödvändiga: Helljus, blinkers, tuta, RB och ICO
  • Använda originalswitchen till RB:n då den är stadigare än den jag valt tidigare

Efter ett par designvändor ligger nu denna i skrivaren och printas:

ico_V2 ico_V2_1

 

Lite mer genomtänkt lösning denna gång med bättre passform, större kabelkanaler, alla reglage i samma kroppshalva för enkel service. Tre kabelstammar ut: ICO, RB och resterande separerade för servicebarhet.

Återkommer med mer bilder och info vad det lider, nu kliar gipset för mycket så det blir fram med vispen igen!

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Säkerhetsfråga * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.