Fortsatt oljeläckage och jakt på fel

Jaha, vad säger man. Efter att ha haft upp motorn och väntat halva sommaren på delar, och äntligen fått montera allt som det monteras bör, så börjar det med att det FORTFARANDE läker olja.

Denna gång är jag fast besluten att skylla på växellådsventilationen, som inte ventilerar utan är tät. Bedrövligt, då jag är säker på att ventilationen leder in mellan motorblockshalvorna vilket betyder att jag måste plocka ur motorn ur ramen och plocka isär precis allting på den för att komma åt och fixxa det. Men med lite googling på hur prylarna ser ut blev jag mer och mer misstänksam på att så inte alls är fallet, så det slutade iallafall med att jag plockade bort kopplingen på hojjen innan middagen ikväll..

Bike on sideOm man lägger ner cykeln såhär behöver man inte ens tömma den på olja för att komma åt och fixxa problemet. När jag plockat ut kopplingskorgen och kicken på detta vis gick det lätt att andas genom ventilationsslangen, något som tidigare knappt gått med kompressor! Rätt snabbt kom jag fram till att ventilationen mynnar ut här:

WhereItGoesOkej, så vad är då problemet. Sätter jag dit kugghjulet som sitter där så är det stopp.. hmm, men kolla, där är ju en mässingbussning i kugghjulet med två hål i, och två hål i kugghjulet.. !! Synd bara att de inte är på samma ställe!

Misaligned holesVad göra? Tur att jag har en bra press. Pressade helt enkelt ur bussningen, rengjorde noga, på med lite loctite och pressade ihop dem rätt igen:

Free

InThePress

 

Resultatet blev som följer:

ResultNu ser man genom hålet. Sätter jag dit kuggen på axeln så fungerar fortfarande växellådsventilationen som den ska. Framgång alltså. Nu ska jag bara låta loctiten härda ett par timmar, sen ska allt monteras ihop igen. Imorgon blir det testkörning, och då hoppas vi att detta löste problemet!

 

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Säkerhetsfråga * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.