Dag 3: Tirana – Pogradec

Efter lite diskussioner under kvällen så beslöt jag och Shane oss för att köra ensamma idag. Detta för att få navigera och hålla det tempo vi själva vill hålla, samt att en för stor grupp blir jobbig att hålla ihop och det blir mycket stilleståndstid.

Morgonen började med en snabb frukost med mc-kläderna på, och sedan asfalt ut ur Tirana. Rätt snabbt övergick asfaltvägen till en bred grusväg full i hål. Det gick fort, men var riktigt stötigt och jobbigt att köra där. Efter ett par kilometer sa noten “Into river, under pipe” och det var här det roliga började. Enligt Edvin, organisatören, hade de rekat spåret ett par dagar tidigare och då fanns det en tydlig väg att köra genom floden, som mer hade storleken av en bäck. Nu hade det regnat oavbrutet ett par dagar, och alla spår av vägen var bortspolade, och floden var en flod.. strid strömmande, djup och med massor av vatten. Vi hittade ett ställe att köra över, och försökte följa roadbooken.. men eftersom att ingenting såg ut som det skulle fick vi efter en stund, och ett antal flodpassager, ge upp och försöka följa GPS:ens riktning istället. Det tog ett tiotal flodpassager innan vi hittade någonting som såg ut som en väg, och under tiden började det spöregna. Vi var helt dyblöta när vi följde spåret, som händelsevis korsade floden ett par gånger till innan det började leda oss uppåt mot bergen. Shane hade spenderat en stor del tid med att torka sina skor med hotellets hårtork, ett jobb som nu var helt bortkastat efter att ha vadat i vatten över knäna.

Water crossing

Raining

Me

Efter den blöta morgonen hamnade vi steniga dåliga vägar som ledde oss brant uppför, och allteftersom vi klättrade tätnade skogen. Snart befann vi oss i molnen, på lerig och hal väg som var blandat kalksten och grus/lera. Vägen slingrade sig sakta uppför, och vid ett par tillfällen mötte vi timmerbilar som tvingade oss köra av vägen för att låta dem passera. Bitvis var det branta stup där vi fick köra av, och det var inte alltid jättestora marginaler, men det fungerade. Vi gasade på i god hastighet och rätt vad det var började Shanes motorcykel låta riktigt illa. Det gnisslade och gnekade, och den lät allmänt missnöjd, men vi kunde inte se någonting som var galet.. Vid det tredje stoppet upptäckte vi dock att vänster bakhjulslager inte längre fanns, och det var det som ledde till missljudet. Eftersom att vi stod mitt i skogen, efter dålig väg, så bestämde vi oss för att tuffa på i sakta mak till lunchen där Shane skulle avbryta och jag skulle fortsätta. Det var ingen munter duo som körde de 40km som var kvar till lunchstället.

Wet roads

Shane backwheel

Precis innan lunchen fanns en mack, och vi tankade upp cyklarna inför morgondagen. Där upptäckte vi att det stod tre motorcyklar utanför ett garage, som verkade vara en verkstad. Vi hade inget att förlora, så vi bad mackattendanten – som kunde engelska – att fråga mekanikern om han kunde byta lager. Förhoppningarna var inte stora, men vi fick en tumme upp och ett “No problem, will change both side”. Vi frågade hur lång tid det skulle ta och fick svaret “Fifteen to twenty minute” och prislappen skulle efter livliga diskussioner bli “Fifteen euro”. Där hörde vi nog fel, men efter att ha fått höra fifteen euro, eller 2000 lek flera  gånger så kunde vi inte annat än skratta och säga åt honom att köra. Det var med en stor dos tvivel vi såg på när han började montera isär motorcykeln och knacka ut trasigt lager ur fälgen.

IMAG4295

Det tog inte lång tid innan det trasiga lagret var ute, och en springare fick i uppdrag att hämta nya lager. Döm om vår förvåning när han, fem minuter senare, dyker upp med ett par kartonger med SKF-loggan på, och meken börjar montera lagren i bakfälgen. Mackföreståndaren kom stolt och visade upp vilka kvalitetslager som monterades, Made in Italy, bra grejer! Det tog lite mer än 20 minuter, men snart var cykeln återmonterad och vi kunde fortsätta vår resa. Det var glada handslag, och vi gav mekanikern alla lösa pengar vi hade, vilket var en del mer än han ville ha, och sen åkte vi vidare – glada och nöjda över att kunna slutföra dagen.

Hero of the day

Medan vi fick motorcykeln lagad passerade ett par cyklar oss, och när vi kom fram till lunchen sade Edvin att vi legat först med god marginal hela morgonen, och undrade varför vi stannat så länge i byn. Vi fick en stor god sallad och pasta till lunch innan vi åkte vidare, med ett par cyklar framför oss nu. Eftermiddagens grusvägar var snabbare, och det var många små byar och serpentiner som passerades. Vid ett par tillfällen hade vägen kollapsat och det var rullgrus/sten som låg i driver över vägen. Där stupade det även brant på vänster sida, så det gällde att hålla tungan rätt i mun när man passerade. Vi körde om ett par cyklar efter serpentinvägarna och när vi såg Apriliatysken ta en felsväng och blåsa iväg i full fart sporrade det oss att köra än fortare.

Roadbooken ledde oss in på RIKTIGT dåliga vägar, med lerhål, sten, “pave” och byar tätt inpå varandra. Resten av eftermiddagen var klättring och utförsåka på dessa underlag, och det var två trötta motorcyklister som rullade in på hotellet i Progradec, vid en stor insjö på 800m höjd över havet. Där fanns bara en kille som gjort illa knäet dagen innan, och vi fick vänta en timma på att organistatörerna rullade in på parkeringen. Ytterligare lite senare kom andra ekipaget motorcyklar inrullande, och sen droppade det in folk resten av kvällen.

IMAG4297

IMAG4299

Vi fick höra att Måns-Ulric kört av vägen och utför ett stup under dagens rutt och enligt informationen vi fått hade han tokskrotat motorcykeln och gjort sig väldigt illa. När resten av svenskarna rullade in och vi fick facit, att det gått så bra det kunnat gå med en tillknycklad kylare på motorcykeln och en ordentlig lårkaka på Måns-Ulric så var det väldigt skönt att höra! Efter ett snabbt olje- och luftfilterbyte tog vi tag i reparationen av hans husa, och det gick rätt snabbt att konstatera att kylaren trots sin konstiga form hade god genomströmning och var tät.

Resten av kvällen var middag, lite öl, gott sällskap och lite mer mek. Stefan var dock inte på middagen då han blivit dålig i magen, oroväckande!

IMAG4302

IMAG4306

På småtimmarna vaknade jag av att det gjorde riktigt ont i magen, och jag mådde illa. Snabbt in på dass, där jag spenderade större delen av natten med att tömma kroppen på diverse innehåll. Efteråt visade det sig att 9 av 45 förare blivit dåliga, och att det troligen var salladen till lunchen som var boven. Ingen höjdare att vara magsjuk när man är i Albanien för att köra motorcykel..