E-vant: Remdrevsbearbetning

Så, i torsdags fick jag så äntligen remdrevet till elmotorn.. Det enda problemet var att jag fick det obearbetat då ingen vi kunde komma på att fråga ville ta sig an arbetet med att skära splines åt mig. Så, då får man helt enkelt ta och göra’t på egen hand då..

Jag började med att spänna upp remdrevet i min lilla manuella fräs för att plana av 2mm från botten..

Det gick jättedåligt, så jag gav upp den tanken rätt snart.. istället lade jag till en extra operation på CNC-jobbet och spände upp och mätte in remdrevet på CNC-maskinen..

Jag byggde CNC-fräsen för att kunna fräsa skivmaterial och aluminium. Stål hade jag aldrig en tanke på att jag skulle lyckas fräsa men det visar sig att stål nästan är mer lättfräst än alu.. men jag kör väldigt försiktigt. Här har jag en 8mm pinnfräs som tar 0.2mm ingrepp, 2mm i taget i 500mm/min hastighet.. (Note to self)

Efter att fräsen planat av toppen på remhjulet är ytan så slät att man inte kan känna några spår ens med nageln. Galet!

Det blev många operationer och många varv då det är 5 olika diametrar på olika djup som ska fräsas i hjulet.. Efter en lång väntan var första sidan klar..

Då var det bara att spänna upp och mäta in andra sidan och köra vidare..

Jag lät fräsen göra anvisningar med 60 graders delning för att veta hur jag skulle skära splinesen när det var klart. Använde en 3mm pinnfräs men med facit i hand skulle jag gjort spåren djupare för att få en bättre anvisning att gå efter..

En 5mm spårkilsreamer fick göra jobbet för att skära splines. Detta moment hade jag aldrig testat förr men det var tämligen enkelt.. Bara i med reamern där jag gjort en anvisning, i med kalaset i pressen och..

.. några försiktiga drag senare så hade man ett spår.. Sen var det bara att lägga i en shims, köra ett varv till och upprepa 6 gånger runt hela hålet.

Och vips hade man ett remhjul med splines..

Eftersom att anvisningsspåren var lite korta så blev inte delningen helt perfekt, men efter lite bearbetning medelst fil så passade hjulet såhär bra på motorn..

*PLOPP*

Och för att se till att hjulet inte lossnar hade jag ett par C-clips som får agera låsring.

Klart över förväntat resultat, 100% lyckat faktiskt.. så om nu hjulet är för litet så kan jag enkelt bearbeta ett nytt för att kunna dreva om!

Fortsättning följer..

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Säkerhetsfråga * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.