New 96Ah battery for the Super Soco CuX

I’ve been riding the Cux for a bunch of years now and been really happy with it. The only downside I’ve seen is the range of the original 30Ah battery. Going carefully I could get 70km range on a good day but when exploring the surrounding area I constantly had to keep track of the state of charge to be sure to make it back.

So, what’s the solution to that? Of course – a bigger battery! 🙂

I removed the small storage compartment under the seat and made a prototype design. After test fitting and some redesign I figured I could fit a 17s17p pack of 21700 cells, so I ordered a bunch of LG cells with 5800mAh capacity. That set me back around $600, so not too bad.

As usual I printed cell frames and figured out the cell configuration for the pack. The tricky part here is that 17s is not an even number, and I’ve got 2 sides – which is.. so I had to split one cell at the joint.

Since this battery will peak around 60A I didn’t use a copper sandwich but put down just enough nickel to handle it all. 17p gives a lot of connections anyways. Glass fiber insulation and time to fold the pack together.

I’m using a 300A ANT BMS, since I had that at home. It’s a load of overkill but it works. I used a chinese communications module to talk SuperSoco-lingo to get the state of charge to show on the display and printed a case for the pack. It did turn out that the case didn’t fit, so I had to wrap the pack like it was and install it in the moped.

After a test fit and a wrap the battery charged fine with the original charger. The BMS however does not limit the charge to 4.1V like the original soco BMS but charges the pack to 4.2V. The result is that I now can ride 20km with the battery showing 100% charge. 🙂

So, the result then? On a full charge, at full throttle, going up hills and on gravel roads, I easilly get 160km range. Going a bit more carfully I get more than 180km and I don’t think 200km would be impossible with some gentleness on the throttle. Riding for 5+ hours is a bit much though but now I only charge the battery every 2-3 days. Huge success!

4 svar på ”New 96Ah battery for the Super Soco CuX

  1. Hej! Snyggt fixat! Jag hade en idé om att använda färdigt batteripack för att kunna skifta mellan originalbatteriet när det står o laddar. Har dock begränsad kunskap om kopplingarna och hur kommunikationen sker med moped/BMS. Letade på nätet efter adapter och hittade denna https://tinyurl.com/547bvzxm. Men den har inte samma koppling som din ser ut att ha eller matcha de färdiga batterierna som ofta bara XT60 eller liknande för ström. Men information via batteripackets inbyggds BMS kan den gå via strömkabeln eller behöver man kanske ändå bygga med egen BMS och extra kommunikationskabel som det ser ut att vara på din?

    • Tjenare. Jag menar inte att låta tråkig men att bygga batterier är potentiellt riktigt farligt om man inte vet vad man gör. Det är många som eldat upp både ögonbryn, garage och huslängor. Min rekommendation är att läsa på ordentligt innan du ger dig på ett dylikt projekt, även om du bara vill konvertera ett färdigt batteripack till att fungera med mopeden.
      Batteriet behöver egentligen inget mer än en strömanslutning, men för att få full funktion med visning av laddstatus och för att kunna ladda med originalladdaren behövs en RS485-modul som snackar med mopeden. För länge sedan fanns sådana att köpa men jag har inte hittat några nu. Jag har tagit fram ett eget kretskort och ska fixa en modul så snart jag får lite tid över.. Om du ger dig på detta så kontrollera noga att batteriet du bygger om klarar de strömkrav som mopeden ställer och att det är rätt antal celler/spänning och kolla upp vilken BMS batteriet använder och se till att det är en bra pryl som balanserar cellerna och stänger av laddningen vid överladdning.

  2. Hej! Kan du snälla hänvisa till guide om printning, batteriplanering, tillverkning etc?
    Jag kan inget om detta och vet inte var jag ska börja.
    Tack!
    Mvh Rasmus

    • Tjenare,
      jag har inga specifika guider att rekommendera men det finns väldigt mycket att läsa på på nätet och på youtube. Innan du ger dig på att bygga ett eget batteri så se till att du förstår exakt vad det är du gör och varför i alla steg. Hantera batteribygget som en stor bomb fram tills dess att du byggt färdigt och isolerat alla anslutningar, om du har otur eller gör fel är det exakt det batteriet blir. Sen rekommenderar jag att börja bygga mindre batterier. Det är både säkrare och billigare att göra misstag på mindre byggen än batteripackar på flera kilowattimmar..

Lämna ett svar till Rasmus Lindberg Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Säkerhetsfråga * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.