Dropbrackets Lynx Boondocker 2012

För att kunna passa in en större matta än de 44mm kammar som är original på Lynx Boondocker från 2012 behöver man sänka boggien en aning. Med dessa drop-brackets och enligt denna instruktion kan man rymma en 59mm matta. Egenskaperna i djup snö och branta lutningar blir otroligt mycket bättre!

Ritningen laddar du ner här, i dxf och STL format:

Lynx Boondocker 2012 – Drop Bracket v2.0

Drop bracket for Lynx Boondocker 2012, needed to fit a track with larger than 44mm lugs.

Jag har fräst dessa brackets ur 6mm aluminium 1050HA, vilket håller väldigt bra. Har kört med dessa i snart två säsonger, och misshandlat dem efter bästa förmåga, utan att de visat någon tendens till att böjas eller spricka. Materialtjockleken går att välja fritt, det som är viktigt är att de blåmarkerade fälten

drop_bracket

är 2mm nedsänkta, så i mitt exempel är de grå fälten 6mm tjocka och de blå 4mm. Fräs en rättvänd och en inverterad, och montera såhär:

20130202-215812.jpg

Hålbilden kan avvika någon tiondel, men det löses enkelt medelst fil.

Utan att byta matta ger sänkningen av boggien bättre attackvinkel och bättre lössnöegenskaper. Med enbart denna modifikation ska en 51mm matta gå bra att montera, men för att rymma 59mm kammar måste även främre infästningen av boggien sänkas. Detta är de tre skruvarna som syns precis under CE-märkningen på tunneln. När man plockar loss boggien och tar bort mattan finns borranvisningar för ett lägre monteringsläge på insidan av tunneln. Borra och flytta ner infästningen så fungerar det perfekt!

Följande inlägg visar hur jag byggde om maskinen från original 44mm skitmatta till 59mm pudermatta:

Inlägg ett, Inlägg två, Inlägg tre

Lycka till, och kommentera gärna denna sida om du använt bracketsen eller har frågor kring uppgraderingen.

13 thoughts on “Dropbrackets Lynx Boondocker 2012

  1. Hej

    Kul och läsa om dina projekt
    Kan du tipsa om hemsidor som säljer kit för att montera 57/59mm matta till boondocker 3700 2012

    /Olof

  2. Bra sida. Vet du om man kan göra dropbrackets och flytta ner bogien lite mer än du gjort och på så sätt få plats med 64 matta? Eller blir det för mycket?

    • Hej Martin,

      tyvärr tror jag att det blir för tight fram vid vändhjulet med 64mm kammar, med 59mm blir det alldeles tillräckligt trångt att få allt på plats.

      // Marcus

  3. Hej, jag har precis bytt matta på min Lynx RE 800 ifrån 2011, problemet är att min 51mm hade för höga kammar och tar i tunneln. Du skrev om nån lösning för att få dit en 51mm matta men jag förstod inte riktigt café du menade och du kan gärna få förklara lite mer angående det. Hade hoppats att det skulle funka med dina lösningar eftersom det enda som skiljer skotrarna är längden, vi har lika boggie (PPS) och lika chassi (REX)
    Med vänlig hälsning, Carl

    • Hej Carl,

      det jag behövde göra för att få dit en större matta var att använda de lägre monteringshålen för de främre hjulen (finns borranvisningar på insidan av tunneln) och sänka boggien bak med de drop-brackets jag tillverkade.
      Var tar din matta i tunneln?

      // Marcus

      • Aha, då förstår jag, var bara jag som läste fel :/
        Jag har inte riktigt kollat så noga i framkant om något tar i där men vad jag kan se så tar det iaf i på toppen/taket av tunneln. Vet du om det finns någon butik som sälljer dessa eller liknande drop-brackets för ett bra pris?

        • Hej igen, jag har läst på lite och vad jag förstått det som så ska det tyvärr inte passa mellan 2011 och 2012. Men jag undrar ifall det pin din skoter även sitter/satt som två plastbitar på vardera sida tunnel som “håller upp” mattan och hur gjorde du isf med dem?

  4. Det som jag menade i förra är vad sprängskissen jag hittade kallar för “sliding pas” (503192731). Kommer du ihåg ifall du hade sådana och hur du gjorde med dem?

      • Tjenare,
        det brukar sitta plastklackar som mattan glider mot, men jag minns inte exakt hur det såg ut på -12:an. Jag vet att -11:an rent officiellt inte klarar lika stor matta som -12:an så man kan måsta modda lite mer för att det ska passa. Men om du kollar var det tar emot så bör det gå att lösa, så länge det inte är runt drivhjulen – för att flytta drivaxeln är inget enkelt jobb direkt. 😉

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Säkerhetsfråga * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.