Körning i Ajaure

Helgen spenderades med hela familjen i Ajaure. Det blev en hel del skoterkörning, och efter lite tips hittade vi upp på fjället och riktigt mysig körning. Tyvärr hängde inte GoPro kamerorna med, men det blev ett par bilder och någon filmsnutt iallafall.

Ajaure_Ture_Tilda

Lördagen bjöd på 15 minusgrader, mulen himmel och under eftermiddagen något snöfall. Jag och Tina drog upp på fjället på morgonen och Ture åkte med. Det blev mest ledåka då myrarna nere i dalen var alldeles för snöfattiga för att inbjuda till bus.

Ajaure_Tina

Längre upp på fjället var det betydligt mer snö och jag och Ture klättrade uppför en liten sluttning för att få lite bättre utsikt över fjällbjörkarna.

Ajaure_Ture

Ajaure_Ture2

Ture gillar att köra skoter. 😉

Lite senare på dagen åkte jag och brorsan upp för att smiska lite puder. Vi hittade snabbt lite glesare terräng med lagom lutning och MASSOR med puder. Helt makalös körning!

Ajaure_Oskar1

Efter att ha lekt runt i pudret ett bra tag bestämde vi oss för att försöka bestiga berget, som var riktigt inbjudande med en mjuk, brant, orörd sluttning vättandes mot oss.. tyvärr var det en tät björkskog mellan oss och sluttningen, och efter att ha kämpat oss genom den med massor av fastkörningar och slit så mulnade det på än mer och snön började falla. Eftersom att det var svårt att urskilja konturerna på sluttningen beslöt vi oss för att berget fick vinna denna dag.

Vackert i Ajaure

Det är OTROLIGT vackert i Ajaure, och när solen tittar fram går det inte att beskriva hur härligt det är att vara uppe i fjällen!

Söndagen bjöd på kyla. Runt 18 grader kallt nere i dalen. Dock var himlen betydligt blåare än Lördagens molniga skyar och vi bestämde oss tidigt för att berget skulle besegras idag! Efter ett lite bättre vägval än gårdagen tog det inte lång tid innan vi klättrat uppför diverse branter..

Uppe på toppen

Berget var besegrat! När vi kom upp på toppen såg vi över till toppen bredvid, och där var bjärven! När den hörde oss lufsade den över toppen och försvann ner på andra sidan, så vi hann inte fota den.

Oskar på toppen

Vi hittade ganska snart en stor öppen yta nära toppen, med massor med puder, och branta sluttningar att leka på. Det orörda pudret var snart täckt av skoterspår som gick kors och tvärs, och det var magiskt roligt!

Oskar på toppen 2

Det var riktiga stup ner på andra sidan toppen, så det gäller att inte bara blåsa på när man kör såhär.

Stup1 Stup2

Utsikten är otrolig, och man hittar hur många trevliga lekplatser som helst när man står här och rekognoserar.

Efter att ha lekt ett bra tag i pudersnön åkte vi ner till leden igen. På vägen ner hittade vi en OTROLIG ravin, med meterdjupt puder som vi bara måste åka ett par vändor. Galet mysigt var det! Vi rekade vidare längs leden och hittade snart ännu en ravin som gick upp mot stupet på baksidan av toppen vi precis var uppe på. Den blev gradvis brantare och vi testade vem som kunde klättra högst.

Brant ravin

Lite fuskigt är det ju att jag kör en 800 och bror bara en 600, men det blev läskigt brant innan maskinen inte orkade längre och man fick kasta runt den. Precis hur kul som helst. Vi körde vidare efter leden och hittade myrar med hur mycket snö som helst, och när det började skymma vände vi åter till stugan.

Självklart blev det att steka souvas på muurikan över öppen eld.

Eldar i Ajaure

Efter det åkte jag en sväng med Tina efter vägen längs älven. Diket såg mjukt och inbjudande ut, men snöbristen i dalen gjorde sig snabbt påmind när jag körde på ett par stenar och kastades av skotern. Ledkörning i dalen alltså!

Nu vill vi ha lite mer puder, och längtar till Ajaure igen. Världsklass på körningen denna helg! Det blev ett par filmer med, uppdaterar inlägget när jag redigerat ihop dem och lagt upp på nätet.