Variatorbyte Assault RMK 800

Så var det dags. Förra vintern, när jag renoverade upp min ruskigt slitna variator så hade jag på känn att det inte skulle hålla extremt länge, och i lördags när vi var och körde runt lite i pudret så gav låsmuttern upp – sprack rätt av. Visst går det att fortsätta laga och renovera, men nu blev det såhär istället:

Leverans..

Hittade en variator från en -14 ProRMK som gått betydligt mindre än min, och den ser sjukt fräsch ut, så den köpte jag. För en gångs skull levererade posten både ett helt paket, och i tid! Så då kan ju inte jag vara sämre!

Först åkte sidokåpan av..

.. sedan remmen ..

.. och skruven som håller variatorn.

Sen blir det lite trixigare då variatorn alltid sitter som tusan, men med ett spännbandsmothåll, avdragare, mutterpicka och lite överarmsstyrka så går den att lura loss..

Avdragaren, en sån går det inte utan..

Och nu var det bara att plocka upp den gamla variatorn på bänken..

Eftersom att jag installerat ett variatorkit som jag gillar i variatorn vid renoveringen i fjol så tänkte jag flytta över det kittet till den nya variatorn. Sist använde jag lite MDF-bitar som verktyg för att dra ihop variatorn, men det kändes lite halvdant så nu passade jag på att bygga ett riktigare verktyg av lite profiljärn som jag hade liggandes.. Började med att kapa till lite bitar..

.. putsade till dem ..

.. och med lite miggande hade man sen ett snyggt och stabilt verktyg.

.. som fungerar klockrent. Jag tror att jag spenderar ungefär lika mycket tid på att tillverka specialverktyg i garaget som med själva skruvandet.. Men när man behöver någonting man inte har så får man ju tillverka det..

Verktyget blev klockrent, man kommer åt alla skruvarna utan att flytta efter det..

En M12 gängstång i skruvstädet, och sen drar man ihop variatorn och lossar skruvarna som håller ihop den..

Här ser vi skicket på låsskruven.. inte så konstigt att den gav upp. Tror att jag ska skaffa en ny och renovera upp denna variatorn ordentligare, så att man har en reserv ifall det krisar.. men eftersom att jag ville montera ihop skräpet så lade jag på en liten svets och återmonterade..

Så, då var variatorkittet återvunnet och den gamla variatorn monterades ihop med vikter och fjäder som sparats sedan innan renoveringen.

Åervunnet V-kit

Troligen kommer jag att behöva lite fler specialverktyg för att lossa spindeln även på denna variator och byta rullar, men de känns tillräckligt bra för nu, så det får vara till en annan gång.

Så, upp med nya variatorn på bänken..

Samma behandling här, av med toppen och ut med gammal fjäder och vikter..

.. in med nya vikter ..

.. på med ny fjäder ..

.. spänn ihop, montera topp och momentdra .. Viktigt att X:en linjerar, så att man inte får obalans i variatorn.. Den här snurrar ju lite drygt 8000 varv i minuten när man har roligt!

Så var det bara att släppa på spännaren, och denna gång blev det till att märka upp den ordentligt så att jag vet vad det är för skrot jag har ståendes i garaget. Kanske hinner jag använda den igen innan jag i någon städiver hivar den på tippen, eller skär upp den till skrotkonst med plasman.. nåja.

In med det nya..

.. och på med remmen, så var vi klara för idag. Testade självklart att starta upp maskinen, och tja.. det verkar fungera. Får ta en testtur imorgon och se om det blev någon skillnad – mindre skallrande och en variator som håller ihop bättre är resultat som borde märkas hoppas jag..

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Säkerhetsfråga * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.