Semester 2013, båtbygge och motorcykelåka

En kväll blev vi överbjudna till grannarna i byn på middag och festligheter. Tanken var att Tina och Erika skulle cykla in till stan och dansa av sig. För att smidigast kunna transportera familjen till och från kom vi på att vi behövde en skrinda. Vi hade ju ingen skrinda, men en gammal labyrint, så jag och barnen skred till verket och började bygga.

Den blev riktigt bra och höll hela vägen tur och retur, med last. Kvällen blev riktigt trevlig, och då det började regna skippade tjejerna planen på att ge sig av. Istället blev vi kvar halva natten hos dem och när vi så gick hem så sov barnen kvar då vi inte ville väcka dem.

Dagen efter blev det så dags att hämta barn och övrig utrustning, och då det var varmt och fint, men vi inte ville gå, så fixxade vi ett drag på ungarnas fyrhjuling och satte av med skrindan i släptåg.

Det var varmt och skönt, så vi passade på att stanna kvar en stund och njuta av solen och lugnet medan barnen lekte. Det blev en lat och skön Lördag!

När så sedan Tina tog barnen och åkte ner till Norrtälje för att besöka svärfars passade jag på att ge mig på båten som stått i garaget hela vintern. Jag hade en vecka på mig att få den färdig, och utgångsmaterialet var ju… lite att jobba med om man så säger.

Som jag skrivit om tidigare var båten full i hål och genomrutten när jag köpte den, men jag hann laga alla hål, göra ny akterspegel och slipa av all gammal färg innan jag ställde in båten i garaget i höstas, så nu var det färdigt med reparationer och dags att sätta igång med hantverket att bygga ny inredning. Steg ett blev att bygga stuvutrymme bak under motorfästet, bakre sittsoffa samt ett nytt innergolv i båten. Under golvet lade jag frigolit och fogskum för att hålla vatten ute och hålla båten vid ytan även om den blir vattenfylld.

Efter det blev det att ge sig på fören och mittoften som kapades till och plastades fast.

När allt detta var på plats var det dags för ett första lager epoxygrund för att förhindra plastpest i polyestern. Allt målades vitt med denna färg som luktade riktigt ordentligt illa. Tur att man har en bra gasmask att använda för detta arbete.

Efter lite färg var det dags att bygga luckor och styrpulpet. Smältlimmar ihop en träram som jag sedan klär in i plast. Enkelt, lätt, snabbt och blir ruskigt stabilt!

När detta var klart var det dags att ge sig på undersidan av båten med primer och färg. Färgen jag använder är biltemas topcoat, blir riktigt hård och fin yta av den och den flyter ut riktigt bra och täcker!

Efter detta fick sig även insidan av båten ett varv med topcoat.

Efter detta blev det en snabb montering av motor, ratt och reglage innan båtprojektet var färdigt för denna gång. Återkommer med mer bilder från det färdiga resultatet senare.

I sommar har jag även passat på att hänga med och spela discgolf i Bergsbyn när tillfälle givits. Det är ruskigt roligt och avkopplande och precis lagom avancerat för att man kan göra det som hobbysyssla.

När så båten var färdig var det dags för mig att åka ner till Norrtälje för att möta upp med familjen därnere. Självklart tänkte jag åka motorcykel ner, men problemet var att jag inte hade någonting att ta packning i. Packväskor som passar min MC kostar i storleken 12000:- utan fästanordning, och det är pengar jag helt enkelt inte är redo att betala för lite aluminiumskrot. Istället köpte jag ett par riktigt fina drybags på nätet och byggde mig ett eget upphängningssystem för dessa.

Byggde själva fästet av 15mm fyrkantprofil och 6mm alurör från Bauhaus, total byggkostnad kanske 100:-.

Själva tanken med dessa är att de ska förhindra att väskorna åker in i bakhjulet, och med lite över 350 mil med väskor monterade i sommar måste jag säga att det fungerar riktigt bra!

Så var man då färdigpackad för avresa. Första delmålet var Åsele där Vickis och Christoffer väntade. Dryga 30 mil är resan dit, och den gick över små och slingriga vägar mestadels och var riktigt skön. Det blev en trevlig kväll med mat och prat och god dricka, men morgonen efter blev det tidig avresa för mig. Den planerade rutten för dagen var styva 97 mil, och de avverkades på strax under 11 timmar, raster inräknat.Väl framme i Norrtälje blev det att busa med barnen och ta ett dopp i badsjön i närheten. Dagen efter åkte jag och Tina iväg på en tur i Roslagen och njöt av slingriga vägar, vacker natur, god mat och varandra.

Dagen efter körde vi hela den långa vägen hem och var inte hemma förrän mitt i natten.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Säkerhetsfråga * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.