Motorfäste, fotsteg och början på framvagn

Nu börjar det vara många projekt igång samtidigt här, men det händer saker hela tiden..

Jag hade en idé om hur jag skulle fästa motorn på skenorna på skotern, och började med att cadda upp en modell. Det visade sig ganska snart att jag monterat skenorna för brett isär, de tog i både i variatorn och i magnapullen, så jag fick börja med att kapa loss och svetsa om rören på ett bättre avstånd..

Skrev ut mallarna från CAD-ritningen och överförde dem till en 2mm stålplåt..

Med plasmaskäraren går det snabbt att få ut en skapligt formad plåtbit, och för att få bocklinjerna där jag ville bearbetade jag plåten lite med rondellen med en träbit som linjal..

Om man gör på detta viset är det väldigt enkelt att få rena, raka bocklinjer precis där man vill ha dem..

I med ett par stöd, svetsa ihop hela kalaset och vips så var motorfästet färdigt..

Testade att montera fästet med hjälp av det gamla motorfästet som hade rätt hålbild, men det var här jag insåg att variatorn och magnapullen tog i både motorfästet och rörramen under.. :/

Jaja, det var ju bara att flytta på rören och korta av fästena lite..

.. men då visar det sig såklart att hålbilden i motorns fästdel inte är centrerad.. så går det när man inte mäter och linjerar ordentligt innan man plockar fram svetsen. Nåväl, jag var inte jätteförtjust i den här lösningen ändå, så den fick åka i skrotbingen, så testar vi en annan tanke..

För att stabilisera upp hela plattformen lite svetsade jag in ett par förstärkningar..

Sedan kapade jag till ett par plåtbitar..

.. fräste ett par spår och borrade några hål ..

.. och vips hade vi ett nytt motorfäste som var lite mer justerbart, och där hålbilden var precis lagomt förskjuten för att variatorerna skulle kunna linjera..

Efter lite arbete med att hitta rätt plats satt så äntligen motorn där..

Raskt vidare till nästa steg, vi måste ha en framvagn på maskinen. Eftersom att jag har ett gäng undre bärarmar till min polaris som ligger och skrotar så tänkte jag att det vore smidigt att kunna använda dem – så får vi svetsa egna när de blir sönderkörda.. Jag hade lite idéer om hur man skulle kunna fästa in dessa, och började med att bygga någonting som liknar polarisens infästning en del..

12mm silverstål..

.. med tillplattade ändar ..

.. sedan ett par adderade hål ..

.. så blir det en sånhär pinne ..

.. som tillsammans med ett par 3D-printade bussningar och M6-skruv ..

.. blir en sånhär typ av montering. Tänkte svetsa in en förläningningsmutter i rörramen på skotern och dra fast dessa, men det var några saker jag inte riktigt gillade med denna lösning.. Det tar jättelång tid att göra de där tappmojängerna, och jag behöver 8 stycken likadana.. Och dessutom hänger hela framvagnen i ett gäng M6-skruv, och en sönderborrad 12mm stålaxel – det lär inte hålla länge, och bryter man av en skruv lär A-amen bli krokig och det är obra.. Den här får vi fundera lite mer på..

Under tiden tog jag mig an nästa puck – vi måste ju ha några vettiga fotsteg på maskinen. Jag har köpt aluminium och planen var först att låta CNC-fräsen trycka fram ett par vettiga fotsteg, men eftersom att den är under service just nu, och våren är kort, så fick det bli den näst bästa lösningen..

18mm tunnväggiga stålrör och lite trolleri med svetsen..

Efter att ha måttat lite med Tures skor tror jag att detta kommer att fungera bra..

.. så jag kapade till lite mer rör, notchade ur 18mm rörprofil i ena änden i 33 graders vinkel och snedkapade den andra änden i cirka 30 grader på lagomt avstånd.. några punktsvetsar och..

Blam – snyggt blev det. 😉 Men de där taniga plåtbitarna gjorde inte mycket för stabiliteten i infästningen, så den blev det bakläxa på..

Efter lite skissande och ytterligare en incident där jag tände eld på mig själv, så hade vi detta fastsvetsade fäste i 2mm stålplåt – stabilt som tusan!

Blir ruskigt bra på skotern det där!

Och som vanligt går andra sidan mycket snabbare, och blir mycket bättre..

Så, med fotstegen på plats så var det dags att rikta fokus mot framvagnen igen. Nu måste skidorna på plats så att vi kan börja ta tag i framvagnsförstärkningar, styrning, dämpare och hela faderullan som ska finnas i en framvagn på en skoter.. Jag har övergett den komplicerade lösningen med specialfrästa axelstål, och kommer att göra en enkel fullösning istället.

För att få framvagnen i vettig vinkel svetsade jag ihop ett stort V, som kommer att monteras under motorfästet för att styva upp det lite och agera infästning för de undre A-armarna. Här är det bara lagt på plats, det ska mätas in och monteras ordentligt senare.

Eftersom att skotern är liten och det är små barn som ska köra den så satsar jag på att få framvagnen cirka 36″ bred. Detta är a-armar från en 39″ polarisframvagn, men om jag snålar ordentligt på utrymmet mellan infästningspunkterna så ska det gå att komma rätt nära 36″ med dessa.

Detta är status just nu, jag hoppas kunna få framvagnen på plats under veckan som kommer.. fortsättning följer!

 

 

 

 

Hemliga myren

Nu börjar vädret vara härligt, -5 grader och solsken, så jag och Ture bestämde oss för att se ifall någon hittat den hemliga myren i år.. Så efter jobbet igår gav vi oss ut på en liten tur, och som vanligt var myren helt orörd när vi kom fram!

Vi såg till att spåra upp myren ordentligt, så att den blir använd. Jag lärde Ture att stå på ena sidan och hänga ut med benet i pudersnön när man carvar runt, och det var grymt härligt att myrsurfa!

Det var idel tjo och wohoo som hördes från grabben, han gillar att köra på riktigt i pudersnö..

Vi åkte runt på myren tills solen gått ner såpass att det var skugga på hela området, och då tuffade vi hemåt igen. Grymt härlig eftermiddag. Tyvärr har det regnat idag, så föret är inte alls lika trevligt nu, men snart bär det av till fjälls där vi nog ska lyckas köra fast ordentligt åtminstone ett par gånger!

Myrsurfning och fastkörningar

Så blev det ännu en resa till djupsnöns förlovade land.. Grått och trist, men underbar snö och härlig körning! Samma ställe som sist, och vi började dagen med lite klättring på en kulle i närheten..

När det lutar lite uppför går det snabbt att gräva ner sig djupt, men som tur är går det lätt att vicka loss maskinen och fortsätta..

Tyvärr är inte alla maskiner lika lättkörda i djupsnön.. här hade någon precis haft närkontakt med ett träd, och vi trodde att framvagnen var av.. men Arctic Cat är som pansarvagnar, tuffar på bra rakt fram och håller för det mesta verkar det som.. 😉

En kissemiss med turbo är en väldigt bra maskin för att gräva djupa diken visade det sig.. sjukt svår att få upp på snön dock, så vi fick gräva en hel del..

Underbart vackert på myrarna när solen vågar sig fram en aning.. Tyvärr blev det inte så mycket sol denna dag.

Många fastkörningar blev det för de som hade kortare maskiner idag, mycket plumsande i väldigt djup snö..

Även en SkiDoo kan fastna visar det sig, riktigt djupt och långt dike blev det fram tills dess att det tog stopp..

Får man sig inte loss med motorkraft kan man få rulla maskinen för att komma loss.. När det är brant och öppet är det enkelt.

Allt som allt en mycket rolig dag, mycket snö och många fastkörningar vilket ger en trött kropp vid slutet av dagen..

Skoterpremiär -18

Äntligen fick jag tid att komma iväg och köra lite skoter. I lördags drog vi iväg till ett ställe inte allt för långt hemifrån och hittade riktigt härlig puderkörning på myrmark och kullar..

Avlastning

Riktigt nöjd med den nya 4P-släpen vi köpte på Noliamässan i somras. Enda nackdelen är väl att kåpan fryser fast och blir jobbig att öppna, måste hitta någon lösning på det.

Djupsnö

När man klev av för att fota sjönk man direkt ner till midjan i snön.. Underbart härligt!

Fast?

Dagens första fastkörning berodde på en falsklarmande oljelampa som föranledde gassläpp och fastkörning..

50 shades of gray

Tyvärr var inte solen med oss denna vinterdag, allt var bara olika nyanser av grått, men underbart härlig körning ändå..

Fast?

Om man tar sig loss utan hjälp så har man aldrig suttit fast – visst är det så? 😉 Riktigt härliga vyer att smiska puder till!

Bottenlöst?

Ordentligt mycket snö var det när man kan gräva ner hela mattan och ändå inte träffa av botten.

Det kommer fler dagar som denna, nu ska vi njuta av vintern vi fått!

Eldistributionskort v1

Så, eftersom att vi kommer att ha en hel del förbrukare på Robban, både på 12 och 5 volt, så bestämde vi oss för att göra någonting snyggare än att löda ihop en massa kablar i någon sorts härva..

Vi började med att bestämma oss för vad vi ska ha på maskinen, eventuellt och kanske inte tillräckligt men..

Efter det designade vi ett kretskort..

.. som fräsen fick tugga ut åt oss ..

När fräsen gjort sitt såg kretskortet ut såhär:

Och då fattades det bara för någon vuxen att löda dit alla kontakter vi behöver, så att barnen sedan kan koppla i alla enheter utan behov av en lödkolv..

.. baksidan och ..

.. framsidan. Blir helt ok. Vi har uttag för batteri, för laddkablage, för strömbrytare och en herrejössans massa förbrukare.. blir bra detta.

Fortsättning följer..

Fräsvagn till Garage 2.0

I veckan har jag börjat städa i garaget eftersom att det varit kaos där ute alldeles för länge. Man kan knappt gå någonstans utan att snubbla över någon skotermotor, soppadunk, plasmaskärare eller rallyhoj – så en upprustning och utrensning är på tiden. Jag har rivit bort lite hyllor och åkt 6 vändor på tippen hittills och möblerat om för att få bättre plats när man ska meka i bilen man lyft upp på lyften. Så kom jag fram till arbetsbänken, som börjar se lite trött ut efter att ha varit tillfällig plats för den manuella fräsen under alldeles för lång tid..

För att få bra struktur och ordning har jag skaffat en andra verktygsvagn, som kommer att få husera diverse verktyg som inte riktigt rymms i den första, alla tryckluftsprylar, momentnycklar osv. Jag har tänkt bygga ett riktigt bord till CNC-fräsen som även den varit tillfälligt placerad alldeles för länge, men innan vi kommer fram dit måste den manuella fräsen få en bättre bänk att stå på. Efter att ha googlat runt lite och klurat på olika lösningar fick jag en snilleblixt en sömnlös natt när jag grubblade på alldeles fel saker, så det blev att köpa in en av de billigare verktygsvagnarna ur Julas sortiment..

Vagnen är byggd i 1,5mm stålplåt och är inte ett under av stabilitet, och fräsen är relativt tung med sina cirka 70 kg, så någonting måste göras åt problemet.. En snabb kik under locket..

.. visar att det finns gott om plats för förstärkning av toppen på vagnen. Tyvärr sitter en låsmekanism i vägen, men den får vi bygga runt..

Jag började med att mäta ut hålbilden på fräsen för att se till att förstärkningen som byggs hamnar rätt med fräsens hålbild..

Snål som jag är tog jag lite material som jag hade skrotandes på golvet i ungefär rätt dimension, tyvärr är profilerna galvade – och det är ju sådär att svetsa, men när snålheten bedrar visheten så är det så man gör..

Kapat och slipat av det värsta galvet där det ska sammanfogas.

Sen svetsade jag ihop profilerna i den här formationen..

.. och rökfyllde garaget på kuppen ..

.. nåväl, bilden återger inte röktätheten värst bra, och dessutom tog jag den efter att ha haft dörrarna ordentligt på glänt i snöstormen.. 😉

Kapade till bitar av samma profiler som passade rörändarna, borrade ett 10mm hål och svetsade fast M8-mutter på insidan för att kunna skruva fast konstruktionen i plåtskåpet.. efter att jag svetsat fast dessa i profilerna – där jag inte alls kommit åt att slipa bort galvet – mådde jag såpass illa att jag var tvungen att ge upp för kvällen. Det blir så när man svetsar galvat har jag hört..

Så ikväll började jag med att mäta ut var skåpet skulle borras för att passa med förstärkningen jag byggt..

Efter att ha mätt, borrat, slipat upp och fått montera loss låsmekanismen för att kunna passa in förstärkningarna så kunde jag äntligen skruva dem på plats..

De bygger så pass lite att de inte alls är ivägen för översta lådan, även när det sticker skruvar genom konstruktionen. Borrade upp 10mm hål genom förstärkningen med samma hålmönster som jag mätt ut för fräsen tidigare.

Sedan var det bara att ta upp samma hålbild i gummimattan som ligger ovanpå plåtlådan, hoppa och studsa lite på lådan för att säkerställa att den är styv nog och lyfta på fräsen och maka den på plats. RIKTIGT stabilt blev det, detta kommer inte att vara några problem alls. Passade på att återmontera och fylla lådorna i skåpet med, så nu har jag plats för alla mina frästillbehör, både till den manuella och till CNC-fräsen.

Riktigt nöjd med lösningen, kan tipsa om denna enkla lösning för att få en vettig vagn till liknande fräsar som både går att rulla runt och som kan förvara alla tillbehör man behöver.

 

Robban version 4.0, uppstart

Efter en lång väntan har vi äntligen dragit igång vårt nästa robotprojekt, Tilda och jag.

Vi började med att Tilda skrev en lista med funktionskrav, och efter det bestämde vi vilken hårdvara vi skulle använda till projektet, och satte igång med CADen..

För framdriften blir det stegmotorer av mindre-kinamodell som kontrolleras av en Raspberry Pi 3 som får sina indata från en sonar för avståndsmätning till väggar, en IMU för att detektera om skumma saker händer och en PS3 bluetoothkontroll för manuell körning.

Stora hjul och lågt monterat batteripaket gör att vi förhoppningsvis ska klara oss utan stödhjul fram och bak..

Efter lite avancerad cad och en evinnerlig väntan på lite utskrifter kunde vi så börja montera.. eftersom att TIlda stod för mätningarna och jag för cadden så passade allt som en byggsats..

Bara att installera motorerna och skruva fast.. Till chassieplattor valde vi 4mm makrolon som fräsen fick bidra med utskärningen av..

Makrolon i fräsen blir riktigt snyggt och hållbart! Eftersom att jag glömt att kompensera för fräsens radie när jag caddade upp makrolonskivorna blev det tvunget att ta till gammeldags åtgärder för att passa in motorfästena..

Vi valde att använda vanliga aluminiumdistanser mellan plattorna och motorfästena undertill för att ge stabilitet.. och dessutom är de snygga.

.. och efter första byggdagen var detta vad vi hade..

Eftersom att våra hjuldistanser var lite för korta, så att gummidäcken skrapade i ramen, så skrev vi ut nya distanser idag som passade bättre.. Tyvärr blev de lite tighta, och när Tilda föreslog att vi skulle skriva ut nya som var 0,3mm större så kontrade jag med att ta till hammaren – och slog sönder stegmotorn.. så nya motorer är beställda, men det blev ju ingen körning idag då.. =/

Men vi har en raspberry på plats, som får ström via en 3 amperes BEC från en 3s acc på en 5000mAh eller liknande. Vi kan koppla upp oss mot roboten, och vi har lyckats koppla upp en bluetooth gamepad och få signal ut genom våra NodeJS script på maskinen.. så imorgon ska vi koppa i stegmotordrivarna och testköra lite.. hoppas vi. Lär ju gå sådär med en trasig motor, men jag ska försöka laga den lite bättre.

Fortsättning följer..

Färdigställande av tunnel och boggiefästen

Så fick vi äntligen lite tid att komma vidare med barnskoterprojektet. Det som stod på agendan nu var att fixa ett bakre fäste till boggien, så efter lite mätande och caddande laddade vi en 8mm aluplåt i fräsen..

Fräsen har uppgraderats med en ny styrenhet, och jag har övergått till att använda Fusion 360 fullt ut för både CAD och CAM-beredning. Det gick åt ett par fräsar innan man hittat inställningarna rätt, men SJUKT så bra det blir nu!

Efter några minuter och väldigt mycket aluspån såg det ut såhär:

För att få allt att hålla borrades först hålen upp till rätt dimension..

..varpå de gängades..

.. och förseddes med helicoil insatsgängor i M8-storlek..

Eftersom att jag tagit ur en ficka i materialet där fästet möter tunneln har vi ungefär 6mm material att skruva i, och då känns det lite väl tunnt att bara gänga i aluminiumet. Så med en insatsgänga på detta sätt blir det riktigt starkt och håller bra!

Nästa steg innan montering av boggien var att ordna glidklackar för främre infästningen av boggien. Detta så att klackarna på mattan inte ska hugga tag i staget som går tvärs igenom tunneln. Fräste ut klackar i en bit glidplast jag hade liggandes..

.. monterade en 6mm förlängningsgänga som jag delat på mitten – vilken sedan svetsades fast på staget så att klackarna kunde skruvas fast i dem. Tyvärr missade jag helt att fota detta.

Nu var det bara att skruva fast alltihop, och resultatet blev skapligt!

Glad kille

Nu har vi sänkt infästningen fram och flyttat bak främre dämparfästet en aning, för att få en bättre attackvinkel mot snön.. men tyvärr gjorde vi det lite för bra, så mattan tar emot tunnelns ovandel.. ett nytt hål och en nedflyttning på 2cm löste det problemet snabbt.

Efter att ha gjort en snabb provmontering av sekundärvariatorn – som passade gott – var det dags att färdigställa drivaxelhållarburken.. 

Mätte ut och bockade till en plåtbit som punktades fast..

.. varefter jag skissade upp nästa plåtbit efter lite ögonmåttande ..

.. och skar ut den med vinkelslipen.

Nu när man fått till snitsen att förkapa lite med vinkelslipen innan man bockar så blir bockarna faktiskt riktigt bra, även om man gör dem för hand..

Och slutresultatet blev ju inte helt pissigt om jag får säga det själv. Helsvetsat, tätt och starkt som tusan, dessutom går mattan fri på insidan av burken, och att ha lite oregelbundna former styvar upp hela konstruktionen ordentligt.

Så då var det bara att montera kedjehus med variator, och testa att remmen kommer att gå att byta utan att riva hela kalaset igen – vilket såklart fungerade galant!

Sista punkten för helgen blev att måtta ut och linjera var motorn kommer att sitta. Lite krångligt när man har så många vinklar och former att förhålla sig till, men vi hittade en position som vi tyckte kändes bra och påbörjade ett motorfäste / underrede som även kommer att vara grund för infästningen av de undre a-armarna..

Efter lite måttande, böjande, filande, borrande och kapande svetsade vi så fast railsen som motorn kommer att monteras på. Ovanpå detta kommer vi att sätta ett motorfäste av kläm-stil så att vi kan justera avståndet mellan motor och variator för att passa. Dessutom kommer det finnas viss justermån i sidled för att kunna få allt att linjera upp ordentligt.

Nästa punkt på att-göra-listan är att fräsa ut sagda motorfästen i aluminium, så att vi kan montera motorn och börja fundera på hur framvagnen på maskinen ska se ut.. fortsättning följer..

Variatorbyte Assault RMK 800

Så var det dags. Förra vintern, när jag renoverade upp min ruskigt slitna variator så hade jag på känn att det inte skulle hålla extremt länge, och i lördags när vi var och körde runt lite i pudret så gav låsmuttern upp – sprack rätt av. Visst går det att fortsätta laga och renovera, men nu blev det såhär istället:

Leverans..

Hittade en variator från en -14 ProRMK som gått betydligt mindre än min, och den ser sjukt fräsch ut, så den köpte jag. För en gångs skull levererade posten både ett helt paket, och i tid! Så då kan ju inte jag vara sämre!

Först åkte sidokåpan av..

.. sedan remmen ..

.. och skruven som håller variatorn.

Sen blir det lite trixigare då variatorn alltid sitter som tusan, men med ett spännbandsmothåll, avdragare, mutterpicka och lite överarmsstyrka så går den att lura loss..

Avdragaren, en sån går det inte utan..

Och nu var det bara att plocka upp den gamla variatorn på bänken..

Eftersom att jag installerat ett variatorkit som jag gillar i variatorn vid renoveringen i fjol så tänkte jag flytta över det kittet till den nya variatorn. Sist använde jag lite MDF-bitar som verktyg för att dra ihop variatorn, men det kändes lite halvdant så nu passade jag på att bygga ett riktigare verktyg av lite profiljärn som jag hade liggandes.. Började med att kapa till lite bitar..

.. putsade till dem ..

.. och med lite miggande hade man sen ett snyggt och stabilt verktyg.

.. som fungerar klockrent. Jag tror att jag spenderar ungefär lika mycket tid på att tillverka specialverktyg i garaget som med själva skruvandet.. Men när man behöver någonting man inte har så får man ju tillverka det..

Verktyget blev klockrent, man kommer åt alla skruvarna utan att flytta efter det..

En M12 gängstång i skruvstädet, och sen drar man ihop variatorn och lossar skruvarna som håller ihop den..

Här ser vi skicket på låsskruven.. inte så konstigt att den gav upp. Tror att jag ska skaffa en ny och renovera upp denna variatorn ordentligare, så att man har en reserv ifall det krisar.. men eftersom att jag ville montera ihop skräpet så lade jag på en liten svets och återmonterade..

Så, då var variatorkittet återvunnet och den gamla variatorn monterades ihop med vikter och fjäder som sparats sedan innan renoveringen.

Åervunnet V-kit

Troligen kommer jag att behöva lite fler specialverktyg för att lossa spindeln även på denna variator och byta rullar, men de känns tillräckligt bra för nu, så det får vara till en annan gång.

Så, upp med nya variatorn på bänken..

Samma behandling här, av med toppen och ut med gammal fjäder och vikter..

.. in med nya vikter ..

.. på med ny fjäder ..

.. spänn ihop, montera topp och momentdra .. Viktigt att X:en linjerar, så att man inte får obalans i variatorn.. Den här snurrar ju lite drygt 8000 varv i minuten när man har roligt!

Så var det bara att släppa på spännaren, och denna gång blev det till att märka upp den ordentligt så att jag vet vad det är för skrot jag har ståendes i garaget. Kanske hinner jag använda den igen innan jag i någon städiver hivar den på tippen, eller skär upp den till skrotkonst med plasman.. nåja.

In med det nya..

.. och på med remmen, så var vi klara för idag. Testade självklart att starta upp maskinen, och tja.. det verkar fungera. Får ta en testtur imorgon och se om det blev någon skillnad – mindre skallrande och en variator som håller ihop bättre är resultat som borde märkas hoppas jag..